Cambodja

Hallå där! Nu var det ett tag sen vi skrev, vi är iaf för tillfället i phnom phen i Cambodja och ska om några timmar ta en buss ut till shianoukville som ligger vid Cambodjas kust, så vi får äntligen se havet igen för andra gången på vår resa, va har ju än så länge bara varit vid havet 3 dagar av hela resan. Men nu äntligen ska vi få tillbringa några dagar vid arbet igen innan det bär av mot Vietnam och Ho Chi Mhin City, eller Saigon. Vi har sedan förta gången vi skrev tagit oss från en stad i södra Laos som heter Pakse, dit åkte vi ännu en lokalbuss som var lika förfärligt som förra gången bara att denna gången var bussen, om möjligt ännu äckligare, söndrigare och smutsigare, dom spelade iofs inte jätte hög Laos musik hela vägen, utan det var bara vi, lokalbefolkningen och hör och häpna, tre turister! Aja, vi kom till Pakse två timmar efter utlovad ankomsttid, vi och de andra turisterna blir avsläppta typ mitt ute i ingenstans där det finns en tuk-tuk, han försöker självklart göra det bästa av situationen och tjäna en rejäl hacka med pengar, vi står dock på oss och lyckas få ner priset en aning iaf. Väl inne så inser vi snabbt att vi missat bussen till Cambodja som går 07.00 på morgonen, vi köper två biljetter och ger oss av för att hitta ett hotell för natten. När vi vaknar nästa morgon och går ner till receptionen och ska betala så finns det ingen där ( vi hade redan två gånger innan försökt betala men utan lycka) så vi lämnar helt enkelt bara nyckeln till vårat rum och går, är dom aldrig där och vill ha betalt får dom skylla sig själva! Bussen tar oss igenom Laos och in i cambodja, här är vårat mål, siem reap. Vägarna i Cambodja är om möjligt ännu värre är Laos och är på många ställen inte ens asfalterade. Väl i siem reap kl 21.30 på kvällen efter en lååång dag på buss kommer vi till vårat hotel, med Pool! :) jätte fint hotel bara 5 dollar var/natt. Vi chillar bara vid poolen första dagen, jag bränner mig ganska bra med aloe veran som jag köpt tidigare räddar mig. Andra dagen går vi upp kl 04.50 på morgonen för att ta en tuk-tuk till ankor what till soluppgången. Vi spenderar ett antal timmar, till ca 12.30 med att åka runt till olika tempel inom området, det är så många tempel att det är svårt att ta in, med det är sjukt stort och gammalt, mycket sten. Efter det spenderar vi dagen inne i siem reap, kollat på ännu en marknad och hittat ytterligare lite saker. Det vi märkte ganska snart när vi kom till Cambodja var att pol pot satt sina spår i landet, överallt ser man människor som antingen blivit av med händer, fötter, ben, armar eller allting tillsammans. De flesta av dessa människor försöker dock på något sätt tjäna pengar utan att behöva tigga, så många sålde böcker, målningar, vykort m.m. Vi handlade lite av en man som inte hade några ben man hade en hel familj att livnära. Det är helt otroligt dessa människor som blev av med allt och fortfarande har ett sort leende på läpparna! Man blir imponerad! För två dagar sedan åkte vi från Siem Reap till Phnom Phen, hyfsat bra buss men igen, otroligt dåliga vägar (våra "dåliga" vägar i Sverige är verkligen super vägar jämfört med här). Vi hittade till slut ett hotell som var ok, vi tillägnade resten av dagen till att mest bara sega, gick och la oss kl 20.00 och somnade i princip direkt för att dagen efter gå upp i tid för att hinna med det viktigaste staden har att erbjuda. Tuk-tuken bär av mot, Killing fields, ja måste bara säga Fy Fan vilket ställe! När man kommer in och har betalat entré avgiften så får man en ljudspelare och ett par hörlurar sen får man en liten karta över området där de olika stationerna är markerade, sen är det bara att börja lyssna. När vi går där, jag och Andreas oss lyssnat för oss själva kan man inte mer än att känna illamåendet krypa fram, hur kunde människor göra så här mot varandra. En av de första man ser när man kommer in är en hög byggnad som, när man tittar närmare, är fylld med dödskallar av tusentals människor, män, kvinnor och barn. Dom sköt aldrig ihjäl människorna utan klubbade ihjäl dem med spadar eller liknande, och om de inte dog då så tog (DDT?) kål på dem i massgravarna. Bäbisarna och barnen slungade de mot en trädstam tills deras skallar krossades och lät samtidigt mammorna se på innan de också klubbades ner. Ja, som sagt det finns inte ord att beskriva känslan man fick! Efter det åkte vi till ToulSleng, det var byggnader, eller ett fängelse där de torterade fångarna innan de skickades iväg till killing fields, också helt sjukt. Nu måste vi tyvärr gå och äta frukost innan bussen går, men jag fortsätter berätta när vi får internet igen... Hoppas allt är bra där hemma :) Kraaam kraaam