OBS!! Läs det undre inlägget först!

Så... Nu har vi kommit fram till kusten och havet efter ca 5 timmar på bussen, det gick Dick ganska fort då både jag och Andreas läste ut våra böcker idag :) Vi kan rekommendera munken som sålde sin Ferrari och Dan Brown, den förlorade symbolen. Men ja för att fortsätta på min berättelse; efter ToulSleng fängelset så gick vi till en marknad som kallas russian market, den var dock inte alls lika ordnad som tex de kinesiska marknaderna och det var ganska svårt att hitta i alla trånga gångarna. Efter ett tag så fick vi däremot syn på en "glaskupol" mitt i smeten, vi gick in och det var aircon, heaven om earth! Dom sålde ekologiska produkter från Kambodja, olika kallptessade oljor, tvålar, bodyskrub, kryddor, schampo, balsam m.m. Jag blev helt såld och köpte schampo, balsam, vildhonung, tre tvålar, råpressad cockosnötolja och tre olika salvor som hjälpte mot olika saker. Det bästa var att jag började prata med tjejen som jobbade där och frågade lite om hit länge företaget funnits m.m. Och om de exporterade någonstans, bara till thailand och Frankrike än så länge och hon som äger det är från schweiz och heter Emma. Jag fick hennes telefonnummer och funderar nu på att kanske börja importera produkterna, men vi får se. Jag fick idag reda på att produkterna förpackas i UK pga de ska uppnå alla lagar och regler, vilket gör det enklare. Efter den uppenbarelsen hittade Andreas ett par jeans och jag ett par shorts, detta dock på riktiga affärer. Middagen åt vi på en restaurang som heter friends och ger gatubarn en chans till i livet genom utbildning i olika arbetskategorier, och dom serverade jätte god och fantasifull mat. Så efter en full mage och ett sinne fullt av intryck och tankar gick vi hem och la oss :) Så...nu är vi alltså i Shianoukville söder om Phnom Phen och planerar att stanna här ca tre nätter innan vi drar vidare mot Vietnam igen, efter det flyger vi från Saigon till Bangkock den 4/12. Just ja, jag vill bara påminna att vi tyvärr inte kan lägga upp bilder på bloggen så det är Facebook som gäller, för er som inte har det (typ mamma och pappa ;) ) så kan ni ju be någon som har det att få kolla, vi försöker att uppdatera där hyfsat iaf! :) Nu ska vi ta en kall öl på vårat bungalow hotel. Hörs snart igen, när vi har något intressant att skriva. Kraaaam

Cambodja

Hallå där! Nu var det ett tag sen vi skrev, vi är iaf för tillfället i phnom phen i Cambodja och ska om några timmar ta en buss ut till shianoukville som ligger vid Cambodjas kust, så vi får äntligen se havet igen för andra gången på vår resa, va har ju än så länge bara varit vid havet 3 dagar av hela resan. Men nu äntligen ska vi få tillbringa några dagar vid arbet igen innan det bär av mot Vietnam och Ho Chi Mhin City, eller Saigon. Vi har sedan förta gången vi skrev tagit oss från en stad i södra Laos som heter Pakse, dit åkte vi ännu en lokalbuss som var lika förfärligt som förra gången bara att denna gången var bussen, om möjligt ännu äckligare, söndrigare och smutsigare, dom spelade iofs inte jätte hög Laos musik hela vägen, utan det var bara vi, lokalbefolkningen och hör och häpna, tre turister! Aja, vi kom till Pakse två timmar efter utlovad ankomsttid, vi och de andra turisterna blir avsläppta typ mitt ute i ingenstans där det finns en tuk-tuk, han försöker självklart göra det bästa av situationen och tjäna en rejäl hacka med pengar, vi står dock på oss och lyckas få ner priset en aning iaf. Väl inne så inser vi snabbt att vi missat bussen till Cambodja som går 07.00 på morgonen, vi köper två biljetter och ger oss av för att hitta ett hotell för natten. När vi vaknar nästa morgon och går ner till receptionen och ska betala så finns det ingen där ( vi hade redan två gånger innan försökt betala men utan lycka) så vi lämnar helt enkelt bara nyckeln till vårat rum och går, är dom aldrig där och vill ha betalt får dom skylla sig själva! Bussen tar oss igenom Laos och in i cambodja, här är vårat mål, siem reap. Vägarna i Cambodja är om möjligt ännu värre är Laos och är på många ställen inte ens asfalterade. Väl i siem reap kl 21.30 på kvällen efter en lååång dag på buss kommer vi till vårat hotel, med Pool! :) jätte fint hotel bara 5 dollar var/natt. Vi chillar bara vid poolen första dagen, jag bränner mig ganska bra med aloe veran som jag köpt tidigare räddar mig. Andra dagen går vi upp kl 04.50 på morgonen för att ta en tuk-tuk till ankor what till soluppgången. Vi spenderar ett antal timmar, till ca 12.30 med att åka runt till olika tempel inom området, det är så många tempel att det är svårt att ta in, med det är sjukt stort och gammalt, mycket sten. Efter det spenderar vi dagen inne i siem reap, kollat på ännu en marknad och hittat ytterligare lite saker. Det vi märkte ganska snart när vi kom till Cambodja var att pol pot satt sina spår i landet, överallt ser man människor som antingen blivit av med händer, fötter, ben, armar eller allting tillsammans. De flesta av dessa människor försöker dock på något sätt tjäna pengar utan att behöva tigga, så många sålde böcker, målningar, vykort m.m. Vi handlade lite av en man som inte hade några ben man hade en hel familj att livnära. Det är helt otroligt dessa människor som blev av med allt och fortfarande har ett sort leende på läpparna! Man blir imponerad! För två dagar sedan åkte vi från Siem Reap till Phnom Phen, hyfsat bra buss men igen, otroligt dåliga vägar (våra "dåliga" vägar i Sverige är verkligen super vägar jämfört med här). Vi hittade till slut ett hotell som var ok, vi tillägnade resten av dagen till att mest bara sega, gick och la oss kl 20.00 och somnade i princip direkt för att dagen efter gå upp i tid för att hinna med det viktigaste staden har att erbjuda. Tuk-tuken bär av mot, Killing fields, ja måste bara säga Fy Fan vilket ställe! När man kommer in och har betalat entré avgiften så får man en ljudspelare och ett par hörlurar sen får man en liten karta över området där de olika stationerna är markerade, sen är det bara att börja lyssna. När vi går där, jag och Andreas oss lyssnat för oss själva kan man inte mer än att känna illamåendet krypa fram, hur kunde människor göra så här mot varandra. En av de första man ser när man kommer in är en hög byggnad som, när man tittar närmare, är fylld med dödskallar av tusentals människor, män, kvinnor och barn. Dom sköt aldrig ihjäl människorna utan klubbade ihjäl dem med spadar eller liknande, och om de inte dog då så tog (DDT?) kål på dem i massgravarna. Bäbisarna och barnen slungade de mot en trädstam tills deras skallar krossades och lät samtidigt mammorna se på innan de också klubbades ner. Ja, som sagt det finns inte ord att beskriva känslan man fick! Efter det åkte vi till ToulSleng, det var byggnader, eller ett fängelse där de torterade fångarna innan de skickades iväg till killing fields, också helt sjukt. Nu måste vi tyvärr gå och äta frukost innan bussen går, men jag fortsätter berätta när vi får internet igen... Hoppas allt är bra där hemma :) Kraaam kraaam

Pakse-Kambodja &Mat

Hallå eller! Imorgon stiger vi upp med solen, om inte tidigare. 05:30 ringer klockan å då tänkte vi skulle försöka hinna ta oss med buss så långt söderöver som möjligt, helst ända till Kambodja. Vår plan från början va egentligen att snedda tbx ner i Vietnam men som tur är så är vi precis lika väder intresserade som de flesta svenskar (dvs väldigt intresserade) så vi kolla vädret innan vi bestämde helt vart vi ska. De visa sig att i ca 10 dar framöver så ska det regna längs hela sydostasiens östkust de kommande 7-9 dagarna. Så nu blir de alltså de fina stränderna södra Kambodja som blir vårt nästa mål där sol å värme utlovas den kommande tiden. Vi känner båda nu att de e rätt skönt att vi inte planerade i förväg exakt hur vi skulle åka... Fick en fråga av min kära farbror Martin om vi saknade ngt i mat väg från Sverige... Å de gör vi, fast de känns inte som man får klaga när man kan äta gott ute för ca 30kr inkl dricka :p Men en sak är vi överrens om å de e Klyftpotatis å lax i ugn med riktigt god å stor sallad till. Går inte å hitta ... Men testat mkt annat gott har vi (har fotat de flesta av både mina å jossans mat, USA style :p). Tofu å sticky rice är 2 nyfunna favoriter. Har börjat käka vegetariskt för det mesta men några goda fisk och seafood rätter har de oxå blitt. Vi har nästan uteslutit ätit inhemsk mat (så många burgare har de inte blivit) men gränsen gick ganska klart för både mig å jossan när råtta serverades på trekken. en eloge till Chris dock som tog en redig tugga i ett av dom "utsökta" rått benen (bildbevis finns). För dom som är intresserade så smakade det väldigt likt kyckling tydligen :p För övrigt mår vi rätt bra. Jag har dock åkt på en liten feber sväng som jag kunde klarat mig utan. Men Kambodja ska vi nog lyckas ta oss till :) Finns tyvärr ingen info om bussturer online så vi hoppas vi hinner med våran anslutande buss vidare från pakse till Kambodja. De är nåt vi saknar med Sverige, att allt är ordnat å info finns online. Men allt är ganska manana vi har ju trotsallt över en mÅnad kvar på resan så vi ska nog överleva :) Ha de gött allesammans! Häls från Laos

Savannaket, efter 9 timmar på lokalbuss

Ja efter 9 timmar på en fullproppad lokalbuss från paksan till savannaket så konnektiv vi igår till vårat hostel här, sjukt skönt att vara framme i civilisationen igen, efter 4 dagar och 3 nätter i djungeln. Ja så efter förra gången vi skrev så lyckades vi på Något sätt ta oss från vientiane till ban na, den lilla djungelbyn där Christian volontärarbetar. Vi tror tt vi åkte med en vanlig familj som typ råkade åka åt det hållet för att dom stannade flera gånger på vägen och handlade storpack av typ allt, så denne stora tuk-tuken som vi satt i där bak var fullproppad med varor. Det var vi två, mamman i familjen och deras dotter på ca 2 år som satt där bak, den lilla flickan var helt fascinerad av oss och efter ett tag vågade hon till och med röra Andreas ben och det händande faktiskt inget farligt, vilket hon nog trodde skulle hända. Ja men efter många stopp på vägen så var vi äntligen framme i ban na, en väldigt liten by mitt i djungeln. Vi träffar Christian och chefguiden och börjar planera vad vi vill göra. Vi bestämmer oss ganska snabbt för att sova en natt i byn hos en familj och dagen efter börja vår vandring ut i djungeln för att första natten sova vid en grotta och andra natten i ett elefanttorn. Efter det får vi äta lite lunch på golvet med händerna och sedan får vi lämna våra väskor hos familjen som vi ska bo hos, vi får sova på golvet på vad som ser ut som tunna möbeldynor, men vi har ett myggnät iaf. Vi strosar omkring i byn ett litet tag och frågar Christian vad alla gör här på dagarna och han svarar typ, ja inte så mycket typ chillar! Ja så livet i en djungelby är inte så hektiskt kan vi konstatera. Efter en natts sömn med många avbrott av bland annat, hårt underlag, skällande hundar, galande tuppar och mopeder så ska vi äntligen ut i djungeln, varmt som fan är det också. När vi rör oss genom djungeln tillsammans med två guider från byn och Christian så ser vi inte mkt djur, mest myror och flugor, vi äter lunch efter några timmar den också på marken med en miljard flugor runt huvudet, dom har en förmåga att alltid vilja vara runt huvudet på en. På eftermiddagen kommer vi fram till "grottan", som egentligen bara är en torkad flod med små grottor på sidorna. Vi ska med andra ord sova under bar himmel, direkt på berget, i sovsäckar. Det går mkt bättre än förväntat lite kallt på morgonkvisten och väldigt hårt vilket gör att vi vaknar nästan varje timma hela natten. Ett roligt faktum angående maten i Laos är att dom äter samma mat till frukost, lunch och middag, det är oftast sticky rice, ägg i någon form och nudlar. Efter ett tag kändes det faktiskt helt ok med samma mat och jag sitter faktiskt just nu och äter ris och omelett till frukost :) andra dagen i djungeln vandrade vi mot elefanttornet och stannade vid ett vattendrag där vi badade, stekte i solen och åt lunch i någon timma, lokalbefolkningen festade på grillad råtta som vi artigt tackade nej till. Andra natten i elefanttornet där vi kanske skulle få se vilda elefanter var det åtminstone jämnt underlag, så vi sov lite bättre. Igår så gick vi tillbaka till byn igen sa hej då till Christian och gav oss ut mot den stora vägen igen där vi vinkade till oss en buss som skulle åt rätt håll, efter att ha åkt i en timma ungefär så kommer vi fram till paksan där vi tillslut hittar en buss som ska till savannaket, det är en liten lokalbuss som är fullproppad med männsikor, folk sitter till och med i mitten av bussen på varor som dom tryckt in i mittengången, när vi kommer på så flyttar han som tydligen bestämmer på folk så att vi ska få sitta på säten, som enda turister på bussen är det många som tittar förundrade. Väl på bussen är det sjukligt varmt och trångt, ca 9 timmar senare och ca 35 mil är vi framme... Pust!!! Vi kommer äntligen till ett hostel/hotel och det kostar endast 20 kr/p/n och det är riktigt rent och fint. Nu sitter vi här och planerar var vi ska härnäst och det kanske inte blir som bi planerade från början då vi kollade på vädret nu och det ser ut som att det ska regna längs med kusten i typ hela Sydostasien i en vecka framöver så det blir nog inte som vi först hade tänkt oss att vi åker till Vietnam ikväll, utan vi stannar här någon dag till innan vi bestämmer oss. Hoppas allt är bra hemma! Kram kram :)

Grattis alla fäder!

Vi tänkte ännu en gång göra ett undantag från regeln och gratta alla fäder i detta inlägg Så stort Grattis pappa Uno & pappa Kölling! Vi hoppas oxå det går bra för den nyblivna pappa Kölling jr, he he. Vi hoppas ni får en underbar dag där hemma i Sverige! Hälsningar från Lao :)

Scandinavian bakery :)

Hej, Vår position just nu är på ett skandinaviskt bageri mitt i vientiane i Laos, vi har precis ätit en Budapest och druckit ischoklad och fruktsmoothie :) Det är full sol och 28 grader varmt, inte illa. Vi kom hit igår och hittade till ett hotell med tuk-tuk från flygplatsen, hotellet kostade endast 25 kr natten, man får dock vad man betalar för. Vientiane är en speciell stad inte alls lika snurrig och proppad med moppar som Hanoi var, det är väldigt franskt, många franssoser och det verkar som att lokalbefolkningen också kan franska fortfarande. Jag fick mitt första glas franska rödvin igår också, det var gott! Andreas drack laobeer som han tyckte var väldigt god. Idag ska vi ut i djungeln och träffa Christian som är där och voluntärarbetar. Där ska vi bland annat bo hos en familj, trekka med elefanter och bada i stora vattenfall. Efter det bär det av ner mot södra Laos där vi planerar att korsa gränsen mot Vietnam igen för att sedan resa längs med kusten ner till Saigon. Efter det blir det förmodligen Cambodja, sen flyger vi därifrån till Thailand. Ha det så hörs vi om några dagar igen :)

Laos here we come!

Hallå där hemma, Nu sitter vi på flygplatsen i Hanoi och väntar på att vårt flyg till Laos och vientiane skall avgå. Vi funderade först på att åka buss över till Laos men vi insåg ganska snart att det var värt att betala några extra kronor för att flyga, att ta bussen skulle ha tagit ca 3 dagar och det tar endast 1 timma att flyga, så om två timmar kommer vi till ytterligare ett land. Dr senaste dagarna här i Hanoi har vi varit ute vid kusten på en båt, närmare bestämt i halong bay, det var otroligt skönt att komma bort från storstaden och ut till naturen! Vi är hyfsat trötta på människor och storstad nu. Halong bay var i vilket fall som helst underbart, inte jätte varmt men halter klart behagligt. Vi fick förutom en natt på båten, en natt på hotell på cat ba Island, alla måltider inkluderade också inträde till en stor grotta inne i ett berg, det var coolt. Vi paddlade kajak och besteg ett berg, låg på en strand och njöt av att få vara nästan själva ett tag. Båtturen var helt klart värd och den kostade bara 870 kr för tre dagar :) Nu sitter vi dock och försöker hitta ett boende i vientiane men det går så där, det verkar ganska fullt och Laos är det minst turistiska landet vi ska till. Men nu måste vi gå till gaten, ha de så bra så hörs vi framöver :) Kram från värmen i Asien!

Vietnam, Hanoi vaaarmt!!!

Hello :) Nu är vi äntligen nere i värmen efter en del motgångar på vägen. Vi började med att åla från hostelet i Peking i söndags, allting gick jätte bra och vi tog ett expresståg till flygplatsen, sjukt smidigt var det och kostade bara 25 kr. Vi kommer till flygplatsen och väntar på att våran check-in skall komma igång, det första vi märker är att våran destination aldrig dyker upp på tavlan. Så vi går ut och frågar flygbolagry som säger att det är samma check-in som till Saigon, aha tänker vi, va bra! Vi strosar mot vår disk och ställer oss i kö. När vi kommer fram kollar killen bakom disken på oss och frågar efter visum, hmm... Vi har inget visum vi skulle få 14 dagar när vi kom till flygplatsen i Hanoi! Han kollar på oss och undrar om vi har någon biljett ut ur Vietnam då? Em, nej det har vi inte, vi har ku endast vår flygbiljett från bangkock till Sverige, den 27 december... Både jac och Andreas får lite halvpanik och han säger att vi måste ha en ut biljett för att komma in. Vi förklarar att vi ska resa med tåg och buss genom Vietnam, Laos, Kambodja och Thailand, han börjar fråga sina kollegor runt omkring och alla säger samma sak, utbiljett måste vi ha! Aja, han kollar på oss och våra pass, vår biljett från bangkock och säger att han ska ringa en chef eller liknande. Så vi får gå åt sidan och vänta tills att en man kommer fram till oss och förklarar att dom kanske inte kan släppa på oss på planet, Va fan! Tänker vi då. Men så säger han att det faktiskt inte är han som bestämmer det utlandet kommer en till liten kines man efter ytterligare en tid. Han kollar bara på oss och säger att det är ok, men vi måste skriva på ett papper som säger att flygbolaget inte ansvarar för oss om det skulle uppstå några problem i Vietnam. Vi skriver snällt på pappret och vi får våra boarding pass. Pust, vi kom med flyget iaf, men nu är ju frågan om vi kommer komma in i Vietnam utan vidarebiljett, aja, vi hoppas på det bästa och kliver på planet. Väl i Vietnam kommer vi av planet och det är äntligen varmt! Men det värsta återstår, vi kommer till passkontrollen och det finns en speciell lucka där man kan söka om visum, vi bestämmer oss för att fråga där först. Det står redan en kille där som visar sig vara från canada och skulle bara mellanlanda i Vietnam innan han fortsatte hem och var då tvungen att söka om visum för det, segt! Men vi lämnar våra pass till mannen som sitter innanför glasväggen, han frågar hur länge vi tänker stanna och vi säger 14 dagar, han tittar på oss och säger bara, då behöver ni inget visum. Ahhh... Gud va skönt! Canadensaren kollar på oss och säger bara, jaha ni är från Skandinavien, ni har det så lätt. Vi går mot passkontrollen och ställer oss i kön, faktumet återstår ju fortfarande att vi inte har någon utresa som man var tvungen att ha. Det blir min tur och jag tror att mitt hjärta ska hoppa upp ur halsen på mig, ja var så extremt nervös, jag hoppades bara att det inte syntes. Han granskar mitt pass tittar på mig med ett uttryckslöst ansikte och frågar " visum", jag säger, "nej, endast 14 dagar". Han frågar efter mitt boarding pass, han får det och jag hör han stämpla mitt pass, jag ser att Andreas har kommit igenom och står på andra sidan jätte nöjd, jag får tillbaka mitt pass och jag är inne!!! Ja, så började vår vistelse i vietnam, inget man glömmer bort. Efter det flöt det på bra och vi blev till och med hämtade på flygplatsen av vårat hotel. När vi kommit fram till hotellet som ligger mitt i gamla staden i Hanoi som är fullkomligt proppad med moppar, det är helt sjukt många, överallt, så går vi ut och äter på en tahiländsk restaurang, en måltid kostade typ 30 kr med dricka till, sjukt Nice! Vi går tillbaka till hotellet och lägger oss i vår egna säng i ett rum utan en massa andra människor. Allt går bra tills jag vaknar ungefär kl 01.00 och tycker att jag ser och hör något springa uppe på gardinstången, en råtta, nej! Två råttor! Va fan, jag väcker Andreas vättskrämd och säger att det är råttor i rummet, han säger bara nej, det är det inte! Men så hör han det också, helvete det är råttor i rummet. Jag sitter i sängen som ett litet barn och skriker till så fort dom springer eller piper. Andreas går upp och kastar flip-flop mot gardinerna för att kolla om dom försvinner, men icke. Det hela slutar med att vi försöker byta rum mitt i natten men det går tydligen inte för att det är fullt. Vi lägger oss helt enkelt och försöker sova mesans det är ett råttkrig uppe vid hålet där airkondition lådan sitter. Jag vaknar dagen efter och Andreas säger att det ligger en död råtta på toaletten, det var alltså verkligen råttkrig och en av dom bestämde sig för att dö inne på vår toa. Vi får byta rum så nu sitter jag i vårat nya rum och har sovit en hel natt utan råttor, rummet är mindre och utan balkong men det är åtminstone råttfritt. Förutom att fightas mot råttor mitt i natten har vi inte gjort speciellt mkt här i Hanoi, vi var på bio igår, Real Steel, den var grym och det var engelskt tal så vi förstod :) imorgon ska vi förhoppningsvis på en 3 dagars tur i halong bay sen har vi bestämt oss för att flyga till Laos istället för att som vi först tänkt åka buss, det blir för omständigt och tar tre dagar istället för 1 timma. Så, nu har ni lite bättre koll på vad som händer borta i Asien :) Jag ursäktar att det inte blir några stycken i texten, dom försvinner tydligen när man publicerar, jag hoppas dock att det går bra att läsa iaf. Nu ska jag gå och köpa flip-flop, vi hörs snart igen :) Kraaaam

Hej då Kina - Hej Vietnam

Eller snart i alla fall... Imorgon flyger vi till Vietnam vilket ska bli riktigt gött. Både att lämna det gråa Beijing men mest för att fortsätta på vår resa. Vi trodde vi hade bokat om vårat flyg från den 9:e till den 5:e men de blev tydligen den 6:e. ( dom var inte super bra på engelska på china southern airlines). Så nu har vi en dag till i Kina som vi hade tänkt fylla med lite massage för 60kr/timmen och kanske ett besök på beijings äldsta vegetariska restaurang. Juste! Sen senaste inlägget så har vi shoppat å prutat på 2 olika marknader, haikat på muren vilket va grymt!! Vi gick längre än va man egentligen fick där muren va i väldigt varierande skick så vi fick nästan springa lite på tillbakavägen för att hinna till lunchen med gruppen. Igår klippte vi oss på en kinesisk frisörsalong där dom va riktigt duktiga för bara 20spenn. Så nu ser vi suuuuper fly ut ;) Vi är ganska självupptagna på denna blogg (som ni kanske märkt :p) men vi skulle vilka frångå detta lite och säga grattis till Nils som fyllde en månad för två dagar sen. Så stort Grattis Nils från farbror & Josefin :) Det var allt för denna gång hoppas allt är bra med er! Take care! Ps. Ingen av oss har någon täckning i Kina ba så ni vet...

Fortsättning...

Sorry! Lyckades publicera innan jag var färdig.
...men då åker vi hem den 5 istället för den 9:e dom från början var sagt, eller inte hem, till Hanoi! :) haha... Vi kände att vi var ganska mätta på Peking nu faktiskt, vill till värmen nu. För även om det står att det sk vara typ 14 grader Här känns det som 7 grader.
Ne men nu ska vi äta vidare, Andreas fick in en rätt med skinka så få fick han en ny men den var pytteliten, så han får äta upp riset på min :)
Just ja, Facebook fungerar ju inte i Kina så vi uppdaterar bilder när vi kommit till Vietnam istället :)
Saknar er! Det är jätte roligt när ni kommenterar också för få vet vi att ni lever och att allt är bra :)
Hej hopp för denna gång!!! :D

Ett grått Peking gör ingen glad...

Ytterligare en grå dag i Peking, dom överdrev inte när dom sa att Peking var förorenat, även om det är full sol ute så ser man aldrig solen... Nu har det iofs varit molnigt i några dagar vilket gör att det alltid är helgrått ute :(
Men nu sitter vi och ska äta lite middag efter ännu en dag med mycket gång, Peking är ju nämligen så otroligt stort så även om det ser ut på kartan som att det är nära är det otroligt långt, vilket gör att vi minst går ca 1 mil om dagen, pust! Så ingen viktuppgång här inte :) Ne men det är otroligt stort, vi gick längs med det största torget i världen och det är vääääldigt stort!!! Annars har vi hittills sett lama tempel, varit på pearl market, gått omkring i gamla staden och varit i den förbjuda staden. Vi är ganska mätta på att gå omkring och kolla på gamla byggnader nu faktiskt. Men om någon dag ska vi till kinesiska muren och vandra längs den i 1 mil från en plats till en annan, vi ska till den äldsta muren där det är minst turister så de ska bli nice! Komma ifrån alla människor inne i staden.
Vi bokade om vår flygbiljett idag också, eller förmodligen, det tog typ en timma innan vi fick till de rätt, var ju tvungen å ringa till chinese air för att kunna boka om, vi har fick inte fått någon bekräftelse via mail som dom sa så vi får väl ringa imorgon också. Men då