Vietnam, Hanoi vaaarmt!!!

Hello :) Nu är vi äntligen nere i värmen efter en del motgångar på vägen. Vi började med att åla från hostelet i Peking i söndags, allting gick jätte bra och vi tog ett expresståg till flygplatsen, sjukt smidigt var det och kostade bara 25 kr. Vi kommer till flygplatsen och väntar på att våran check-in skall komma igång, det första vi märker är att våran destination aldrig dyker upp på tavlan. Så vi går ut och frågar flygbolagry som säger att det är samma check-in som till Saigon, aha tänker vi, va bra! Vi strosar mot vår disk och ställer oss i kö. När vi kommer fram kollar killen bakom disken på oss och frågar efter visum, hmm... Vi har inget visum vi skulle få 14 dagar när vi kom till flygplatsen i Hanoi! Han kollar på oss och undrar om vi har någon biljett ut ur Vietnam då? Em, nej det har vi inte, vi har ku endast vår flygbiljett från bangkock till Sverige, den 27 december... Både jac och Andreas får lite halvpanik och han säger att vi måste ha en ut biljett för att komma in. Vi förklarar att vi ska resa med tåg och buss genom Vietnam, Laos, Kambodja och Thailand, han börjar fråga sina kollegor runt omkring och alla säger samma sak, utbiljett måste vi ha! Aja, han kollar på oss och våra pass, vår biljett från bangkock och säger att han ska ringa en chef eller liknande. Så vi får gå åt sidan och vänta tills att en man kommer fram till oss och förklarar att dom kanske inte kan släppa på oss på planet, Va fan! Tänker vi då. Men så säger han att det faktiskt inte är han som bestämmer det utlandet kommer en till liten kines man efter ytterligare en tid. Han kollar bara på oss och säger att det är ok, men vi måste skriva på ett papper som säger att flygbolaget inte ansvarar för oss om det skulle uppstå några problem i Vietnam. Vi skriver snällt på pappret och vi får våra boarding pass. Pust, vi kom med flyget iaf, men nu är ju frågan om vi kommer komma in i Vietnam utan vidarebiljett, aja, vi hoppas på det bästa och kliver på planet. Väl i Vietnam kommer vi av planet och det är äntligen varmt! Men det värsta återstår, vi kommer till passkontrollen och det finns en speciell lucka där man kan söka om visum, vi bestämmer oss för att fråga där först. Det står redan en kille där som visar sig vara från canada och skulle bara mellanlanda i Vietnam innan han fortsatte hem och var då tvungen att söka om visum för det, segt! Men vi lämnar våra pass till mannen som sitter innanför glasväggen, han frågar hur länge vi tänker stanna och vi säger 14 dagar, han tittar på oss och säger bara, då behöver ni inget visum. Ahhh... Gud va skönt! Canadensaren kollar på oss och säger bara, jaha ni är från Skandinavien, ni har det så lätt. Vi går mot passkontrollen och ställer oss i kön, faktumet återstår ju fortfarande att vi inte har någon utresa som man var tvungen att ha. Det blir min tur och jag tror att mitt hjärta ska hoppa upp ur halsen på mig, ja var så extremt nervös, jag hoppades bara att det inte syntes. Han granskar mitt pass tittar på mig med ett uttryckslöst ansikte och frågar " visum", jag säger, "nej, endast 14 dagar". Han frågar efter mitt boarding pass, han får det och jag hör han stämpla mitt pass, jag ser att Andreas har kommit igenom och står på andra sidan jätte nöjd, jag får tillbaka mitt pass och jag är inne!!! Ja, så började vår vistelse i vietnam, inget man glömmer bort. Efter det flöt det på bra och vi blev till och med hämtade på flygplatsen av vårat hotel. När vi kommit fram till hotellet som ligger mitt i gamla staden i Hanoi som är fullkomligt proppad med moppar, det är helt sjukt många, överallt, så går vi ut och äter på en tahiländsk restaurang, en måltid kostade typ 30 kr med dricka till, sjukt Nice! Vi går tillbaka till hotellet och lägger oss i vår egna säng i ett rum utan en massa andra människor. Allt går bra tills jag vaknar ungefär kl 01.00 och tycker att jag ser och hör något springa uppe på gardinstången, en råtta, nej! Två råttor! Va fan, jag väcker Andreas vättskrämd och säger att det är råttor i rummet, han säger bara nej, det är det inte! Men så hör han det också, helvete det är råttor i rummet. Jag sitter i sängen som ett litet barn och skriker till så fort dom springer eller piper. Andreas går upp och kastar flip-flop mot gardinerna för att kolla om dom försvinner, men icke. Det hela slutar med att vi försöker byta rum mitt i natten men det går tydligen inte för att det är fullt. Vi lägger oss helt enkelt och försöker sova mesans det är ett råttkrig uppe vid hålet där airkondition lådan sitter. Jag vaknar dagen efter och Andreas säger att det ligger en död råtta på toaletten, det var alltså verkligen råttkrig och en av dom bestämde sig för att dö inne på vår toa. Vi får byta rum så nu sitter jag i vårat nya rum och har sovit en hel natt utan råttor, rummet är mindre och utan balkong men det är åtminstone råttfritt. Förutom att fightas mot råttor mitt i natten har vi inte gjort speciellt mkt här i Hanoi, vi var på bio igår, Real Steel, den var grym och det var engelskt tal så vi förstod :) imorgon ska vi förhoppningsvis på en 3 dagars tur i halong bay sen har vi bestämt oss för att flyga till Laos istället för att som vi först tänkt åka buss, det blir för omständigt och tar tre dagar istället för 1 timma. Så, nu har ni lite bättre koll på vad som händer borta i Asien :) Jag ursäktar att det inte blir några stycken i texten, dom försvinner tydligen när man publicerar, jag hoppas dock att det går bra att läsa iaf. Nu ska jag gå och köpa flip-flop, vi hörs snart igen :) Kraaaam

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag måste rätta mig lite bara, jag "väckte" inte Andreas, jag armbågade honom i huvudet så att han vaknade... Sen ålade vi inte oss från Peking vi åkte, haha... :)

2011-11-08 @ 06:12:25
Postat av: Kusin/guddotter Linnea

Hej!

Jag saknar er,hoppas ni har det bra!

Jag är hemma idag och ska äta kanelbulle och mysa..

Hej då

Från Linnea

2011-11-08 @ 10:06:31
Postat av: Joachim Kölling

WOW, vilka historier !! Gäller o ha bra deo & pokerface ! Jättespännande o läsa era uppdateringar!! Skicka lite bilder på FB snälla!

Var rädd om ER !!!!

// Kramar Ingela & Joachim

2011-11-08 @ 13:34:34
Postat av: Martin

Ajaa,

Borde gå att köpa kinapuffar eller liknande så att ni har lite moteld när råttorna blir för tykna :-)

Ni har inte sagt nåt om shoppingen ännu ?! Går det trögt eller har ni inte tittat in på det ännu ??

2011-11-08 @ 14:45:33
Postat av: Andreas

Bilder kommer! Jodå en del shopping blev de i Bejing. Dom hade många riktigt bra kopior kan man lugnt säga... Som premium outlet fast kopior, prutning å oftast lägre pris :) Mest jossan som shoppat men en klocka, jacka å några andra små saker har de blivit ( än så länge)...

2011-11-08 @ 16:18:26
Postat av: Martin

Gott Mos Andreas,

Då får vi se ett slickt par när ni kommer tillbaka solbrända med najsa kläder ... Ser fram emot att se och får höra live om era strapatser.

Tat lungt och passa er för jackie chan :-)

2011-11-08 @ 19:45:05
Postat av: FARMOR O FARFAR

Hej på er!

Farfar och jag följer er på resan förstår att det

är ett äventyr.Att fajtas med råttor gör man

ju inte varje dag.Shoppar loss kan jag tänka mig

att ni gör.

Kramar från oss i sanden.

Mats o A.C hälsar..

2011-11-10 @ 16:53:01
Postat av: Mia & Micke

Hejsan på er båda!

Skönt att ni äntligen kommit hem!! till hahaHanoi :)

Trot råttor och annat stök så måste det vara ganska skönt med lite värme nu - inte så lite heller antar jag!!

Här har det börjat bli lite kallare - men pappa rapporterade idag från Kiruna att det fortfarande inte finns en snöfläck i Sverige (jo - uppe i Kebne-fjällen.. men det räknas inte).

Ha det nu så gott i värmen och ta ni flyget - det låter bra!

Kramar

m&m

2011-11-10 @ 19:01:46
Postat av: FARRE

Hej på er två Äventyrare!



Hur mår ni? Allt väl med er? Det där med att bli inrökt och inkrökt på tåget.Med både cigaretter & Vodka måste varit en annaorlunda upplevelse.

Orkar o hinner ni bearbeta alla intrycken ? Jag tänker på er varje dag ! ! O funderar vad som händer varje dag för er.Det känns så skönt att veta , att ni två som älskar varandra- får uppleva detta tillsammans. Känns tryggt ! Här i Sverige har vi en ovanligt mild vinter, ingen snö än o första lilla frostknäppen idag med vita tak på bilarna. Några skrapar rutorna. För en vecka sen var jag och Linnea i badhuset, jösses va roligt vi hade och hon var duktig på att simma även ryggsim !! Det kommer vi göra fler gånger. Robin & Joachim är på G , skall bli middag o sen sticker de på Innebandy. /// BAMSEKRAMAR från Farmor "Farre"

2011-11-11 @ 09:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0