Sista timmarna...

...på vår resa spenderar vi i Bangkok på khao san road, i en studio. Den sista dagen på vår resa har vi tagit tillvara av den sista solen vid poolen på hotellet efter ut-checkning gav vi oss av till vår favorit gata där vi nu spenderat de sista timmarna med lite sista shopping, massage, manikyr, pedikyr och ätit en massa goda saker, nu med endast 7 timmar kvar till flyget går sitter vi i en studio och väntar ;) Sedan förra gången vi skrev har julafton passerat nästan omärkt här borta i värmen, vi började julaftonsmorgonen med att äta en enorm frukostbuffe på 87:e våningen med en utsikt över hela Bangkok. Efter det fortsatte dagen med ett försök till att sola vid poolen vilket misslyckdes då solen inte ville samarbeta med oss, så vi gav oss av mot bio istället, i taxi, som i Bangkok tar extremt lång tid pga alla köer. Till slut kom vi fram och bio blev det, sherlock Holmes, i den lyxigaste biosalongen vi någonsin varit i. Två stora skinnfotöljer som var avskiljda, ställningsbara så man kunde göra det till en säng, stora mysiga filtar och en jätte duk, det var en nice julbio! Så spenderade vi alltså årets julafton, så nu förväntar vi oss jul när vi kommer hem imorgon, haha... Vi har faktiskt inte gjort så jätte mkt i Bangkok annars, förutom att shoppa! Andreas sa det att han kommer inte köpa en grej, förutom en Mac dator, ett halvår efter det här. Det känns som att vi köpt jätte mkt men ändå när vi packade igår så var det inga problem att få med allting, då har vi iofs köpt en ny dragväska (cabin) var så det kan ju bero på det... Sen fick vi ett mail av Diana också där hon meddelade oss st vårat paket från Kina hade kommit fram, 9,5 kg, i perfekt tid! Ja, nu är det som sagt inte många timmar kvar och något lite till kommer vi nog hinna köpa innan planet hem till Sverige går. Ni får ha det så bra där hemma så hörs vi snart, 21.15 är planet planerat att landa, så då hörs vi igen via telefon förhoppningsvis ;) Ha de så gött så ses vi snart i kylan, Huuuva liiien... PÖSSSS

The Amazing Thailand

Hej hopp, nu var det ett tag sedan vi skrev, haft fullt upp och inte alltid internetuppkoppling. Vi är iaf just nu i Phuket och slutet är nu nära, endast 8 dagar återstår av vår resa. Det vi hunnit med sedan senaste gången vi skrev är följande; vi tog dykcertifikat sista två dyken gick vi ned till 18 meter, vilket var otroligt men samtidigt lite läskigt, (tyckte jag iaf) dagen efter lämnade vi koh tao med målet inställt på koh pagnang och full moon party, det blev dock inte riktigt som vi tänkt oss och vi lämnade ön med ytterligare en båt efter en halvtimma och en pad thai senare, denna gång med sikte på Krabi. Väl i Krabi som vi trodde endast skulle vara en "avsatsstad" till Thailands skärgård, vi blev dock glatt överraskade då vi i princip "ramlade över" Krabi weekend market, jätte mysig med en salig blandning av försäljare av mat, smycken, frukt, kläder mm. Det fanns också en scen där ett gäng femåriga thailändare breakedanceade sönder, och deras swag var imponerande! Dagen efter bar det av till railey beach, just på railey beach var det väldigt dyrt så vi tog ytterligare en longtailboat till en strand precis norr om railey som heter ton sai, klättrarnas och rastafari stranden. Väldigt mkt billigare och sjukt chill, thailändarna själva kallade det thairasta heaven och vår hippie sida kände sig som hemma, hehe... Här bodde vi i bungalows 3 nätter och spenderade dagarna på stranden och Andreas körde en teknikkurs i klättring (underarmsträning som heter duga). Railey kom lite som en Surprise för oss också! ;) Härnäst bar det av till Phi Phi, här bodde vi två nätter. Vi hann bestiga Phi phi's högsta punkt där utsikten var enorm, vi låg på stranden och fick massage och en hår klippning, sedan bar båten vidare mot Phuket, kata beach. Just det ja vi träffade ett par från Danmark och Argentina som vi hängt med en del sen koh tao. Björn och Rosina heter dom och dom är riktigt sköna. Vi har även träffat ett par från södra tyskland som va lite små trötta på att alla dom träffa tänkte på oktoberfest när dom sa vart dom kom ifrån. På longtailbåten från Krabi till railey träffa vi även en Amerikansk kille från Alaska som va ute å reste för första gången i sitt liv. I endast 8 månader... Imponerande! Nu är vi iaf i Phuket, här har vi tagit det lugnt de senaste dagarna då jag (Andreas) drabbats av hög feber. Vi var lite oroliga att det skulle kunna vara malaria så vi åkte till närmsta sjukhuset. Efter en del undersökningar samt blodprov konstatera dom att jag hade denguefeber som är en tropisk sjukdom som sprids via myggor. Åkte dit imorse igen för ytterligare ett blodprov och då sa dom att jag inte hade det längre då mitt blodvärde va bra igen, men jag undrar faktiskt om jag hade det överhuvudtaget. Idag kände jag mig bättre å vi har hyrt en moppe så vi passade på att göra en liten utflykt här i Phuket till the Big Buddha som är, precis som det låter, en gigantisk budda. Ungefär som frihetsgudinnan placerad långt uppe på ett berg med utsikt över ön. Efter ett stund här och ett kokosnöts depåstopp så tog vi oss an att rida elefanter. Till en början va det ganska kul och spännande men ganska snabbt kändes det stabilare o säkrare. Lite av en turistfälla måste vi dock erkänna att det va... Vi stannar här i 2 dagar till innan vi åker tbx till Bangkok. Det va allt för denna gång. God Jul på er om vi inte hörs innan det!!

Ko tao - dyk cert

Hallå eller! Mkt har hänt sen sist. Vi befinner oss nu på ön ko tao på thailands östkust. Hit kom vi efter att vi flugit till bangkok och vandrat runt på stadens gator på kungens födelsedag. Thailands sådan... Som alla thailändare älskar. Det var lite speciellt, med många rosa och gul klädda thailändare som visa sitt stöd genom dessa färger. Live musik, go gatumat m.m. Efter denna dag kom vi tbx till hotellet där vi spontan boka varsin 4:à dagars dykkurs samt nattbuss till ko tao 2 timmar senare. Å här är vi alltså nu... Vi har hårdkört teori dom senaste dagarna, igår dök vi i poolen i ca 4 timmar och idag dök vi för första gången i havet. På 12meters djup! Riktigt nice... Vi såg mängder av fiskar, bla en nemo, en havsorm (de tyckte jossan va läskigt) och en gigantisk manet. Imorgon ska vi upp 5:30 för att göra dom sista dyken å slutprovet innan vi blir certifierade dykare, wohooo! Känns lite fräsigt :) paradisöar och stränder är vardagsmat och tyvärr vänjer man sig även vid det. Efter imon stannar vi en natt till här innan vi tar färja till grannön ko panngang och fullmoon party ( ska tydligen va helt crazy) we'll see. Inte långt kvar nu. Ska bli lite skönt å komma hem får vi nog båda erkänna :) trots att det antagligen är svinkallt och värsta julstressen he he. Nu pussa jossan på mig å tyckte att jag skrev bra. Slutet gott allt gott. Håll tummarna för oss imon! Peace till alla!

Saigon

Hej på er alla igen! Ytterligare en stad, en puls och en kultur som vi passerar på vår resa. Sedan förra gången vi skrev, som var ett tag sedan nu har vi via ännu en bussresa tagit oss från sihanoukville i Kambodja över gränsen till Vietnam (igen, men utan problem den här gången) till Saigon eller Ho Chi Minh City som det också kallas. Vi blev kvar längre än vi tänkt oss i sihanoukville, det blev 5 nätter, vilket är rekord om man utelämnar Peking, det kan bero på att det var det första riktiga strandstoppet hittills och vi kände att det var ganska skönt att bara ta det lugnt (även om Andreas blev lite rastlös ibland, typ på 10 min ;)) och bara chilla lite. Planen var från början att ta oss till Phu Quoc en vietnamesisk ö utanför Kambodjas kust, men vi insåg ganska snart att det blev för mycket resande för att det skulle vara värt. Ja som sagt gjorde vi inte så mycket där, vi solade, badade, åt superbillig barbecue på kvällarna och fightades självklart med tretusen försäljare som ville sälja lör möjligt, blir ganska jobbigt efter ett tag. Vi lärde oss dock snabbt att hitta till ställen där det var mindre försäljare. För att ytterligare komma bort från turisthetsen så bestämde vi oss för att hyra en moppe och med den ta oss till en annan strand där vi hittade bungalows som låg precis vid havet, det var super vackert och vi var de enda på hotellet den natten. Där lyckades vi också hyra en hobiecat som vi seglade ut med i några timmar, det blåste inte jätte mycket men vackert och fridfullt var det allt! Sista dagen hittade Andreas ett gym också så han var iväg och tränade av sig lite medns jag låg på stranden och tog en kall öl :) Bussresan till Saigon var nog den bästa hittills aircon, stora säten och smidig resa gjorde att det blev en ganska trevlig resa för att sitta på en buss i 11 timmar. Så nu är vi här i saigon och idag har vi varit på reunification palace, war museum och bio (twilight, breaking dawn) jag tyckte den bar bra men Andreas höll inte riktigt med, tyckte det var en typisk tjejfilm. Nu ska vi snart sova och imorgon ska vi på en dagstur till Mekong deltat söder om Saigon. Ta hand om er där hemma i kylan! Kram :)